Vad räknas som personuppgift?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress, personnummer etc. Även foton på personer klassas som personuppgifter.
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress, personnummer etc. Även foton på personer klassas som personuppgifter.
Om ett företag inte följer reglerna kring GDPR kan Datainspektionen besluta om att företaget ska betala en administrativ sanktionsavgift, vilket är en form av böter. Sanktionsavgiften kan vara upp till 20 miljoner euro eller fyra procent av den globala årsomsättningen.
Det är bra om man kan ha en fullständig beskrivning av hur man hanterar personuppgifter på sin hemsida. Där bör det också framgå hur man som konsument kan få information från företaget om vad det finns för uppgifter om mig som kund, hur man ska göra om man önskar korrigera uppgifterna och hur man ska agera om man önskar få dem raderade.
Vid första kontakt företaget har med olika intressegrupper bör det framgå hur man kan få information om hur företaget handskas med personuppgifter.
En förhandling är en process där man försöker hitta en uppgörelse, som båda parter känner att de kan acceptera.
Innan man inleder en förhandling bör man först väga in hur man önskar förhålla sig till sin motpart framåt. Ska man exempelvis bygga upp ett framgångsrikt samarbete är det viktigt att båda känner sig nöjda med förhandlingen, annars är risken stor för dispyter längre fram.
När vi driver en förhandling skapar vi oss först en klar bild av hur vår klient ser på sin motpart. Därefter lägger vi upp en strategi för hur vi ska driva förhandlingen, så att vår klient får sitt önskat utfall.
En förhandling kan gå till på många olika sätt. Från det att barnen förhandlar om att få vara uppe längre och utlovar att de kommer att vara pigga dagen efter till stora ekonomiska uppgörelser. Vid tvist kan domstolsprocessen också föregås av en förhandling där man försöker förlika parterna och hitta en lösning som innebär att båda känner att det funnit ett så pass bra upplägg att de inte är intresserade av att driva en domstolsprocess.
Det korta svaret på det är att man i princip alltid kan förhandla. Att förhandla med kassörskan om priset på mjölken kanske inte är någon större idé men i princip i alla olika situationer där man önskar ett visst resultat kan det vara värt att förhandla.
Om någon vill förhandla men man själv känner att man inte är intresserad måste man inte gå in i förhandlingen. Man kan välja att helt avstå. Om det är en tvist kan ett sådant avstående resultera i att motpart stämmer i domstol. Man bör alltid väga för- och nackdelar med att avstå en förhandling.
Många gånger rekommenderar vi att inte neka erbjudandet om förhandling innan det står klart vad motparten har för intention med förhandlingen. Det kan alltid vara en fördel att lyssna innan man bestämmer sig.
Det finns inget krav på att anlita en jurist vid en förhandling. Men som med alla tjänster ökar förutsättningarna för framgång om man är duktig på det man gör. En jurist som är kunnig på förhandling ökar förutsättningarna för ett framgångsrikt slutresultat.
Det kan också vara känslomässigt tröttsamt att förhandla och många tycker att det är läskigt. Då kan det vara skönt att ha ett ombud som tillvaratar ens intressen i förhandlingen och samtidigt ger råd om hur man når ett så fördelaktigt resultat som möjligt.
Om man i förhandlingen når fram till en överenskommelse hjälper också juristen till att få överenskommelsen nedskriven i ett avtal. Avtalet formuleras klart och tydligt för att undvika framtida tvister.
I många fall har man rätt att ta sitt rättsskydd i hemförsäkringen i anspråk. Det innebär att en del av vår upparbetade tid betalas av försäkringsbolaget. Vi bistår våra klienter med att söka rättsskydd för deras räkning.
En tvist kan vara allt ifrån att man inte är överens i hemmet om vem som ska sköta hushållssysslorna och därför börjar bråka till att en part bryter en överenskommelse i en stor ekonomisk uppgörelse.
När klienter vänder sig till oss vid tvist handlar det oftast om att två eller flera parter är oense om hur man ska bete sig i ett avtalsförhållande eller att en part helt enkelt har brutit överenskommelsen i ett avtal. Det kan också handla om att man vill reklamera ett köp eller redan har reklamerat men blivit nekad det krav man haft.
Vår roll i sammanhanget blir att utreda vad det är för typ av konflikt och hur man på ett så smidigt och effektivt sätt som möjligt kan lösa upp den infekterade situationen. I första hand försöker vi alltid lösa en konflikt utanför domstolen men går inte det kan det bli aktuellt med att en stämning lämnas in.
En tvist, när vi arbetar med den, uppstår när en eller flera parter anser att motparten har agerat felaktigt och i och med det ställer någon typ av krav på sin motpart, som motparten då nekar. Det kan handla om att ett kontraktsbrott har begåtts. Den skadelidande parten kan då ställa ett ekonomiskt anspråk på sin motpart, som motparten nekar. I och med det finns det en tydlig tvist och vi har ett utgångsläge att arbeta ifrån.
I många fall blir vi kontaktade redan innan tvisten är ett faktum och det kanske mer handlar om att vår klient känner på sig att det kan bli konflikt. Då kan vi arbeta i förebyggande syfte så långt det är möjligt och samtidigt också planera för och agera efter att skapa så bra förutsättningar som möjligt i händelse av att tvist skulle uppstå.
När försäkringsbolagen ska bevilja rättsskydd är de måna om att en tvist ska ha uppstått innan de godkänner rättsskyddet. Rättsskydd innebär att en del av vår arbetskostnad betalas av vår klients försäkringsbolag.
Vasagatan 48
111 20 Stockholm
Östgötagatan 55a
582 55 Linköping
Fel: Kontaktformulär hittades inte.