Vad ska jag tänka på när jag ska sälja en fastighet?

Man bör vara noga med att inte utlova sådant, till en spekulant, som kanske inte stämmer. Ett sådant löfte eller en sådan marknadsföring kan ses som en utfästelse och kan leda till att man blir ansvarig för det man sagt om det visar sig inte stämma.
Att sälja en fastighet är oftast något man inte gör allt för många gånger i livet. Då kan det vara en fördel att kontakta en fastighetsmäklare, som tar hand om processen.

En fastighetsförsäljning är också omgärdad av ett regelverk som bland annat innebär att köpeavtalet behöver innehålla viss information för att vara giltigt. Handlingarna behöver sedan skickas in till Inskrivningsmyndigheten för att de nya ägarna ska registreras som ägare av fastigheten.

Det är också fördelaktigt att ta fram alla handlingar, som man kan behöva vid deklarationen av försäljningen.

Finns det någon upplysningsskyldighet för mig som säljare?

Som säljare har man ingen allmän upplysningsplikt. Detta innebär således att man inte är skyldig att berätta allt man känner till om bostaden eller fastighetens skick. Däremot ska säljaren informera köparen om de fel som säljaren vet om men som en köpare har svårt att upptäcka. Det ligger också i säljaren intresse att upplysa om fel för att köparen sedan inte ska kunna hävda dolda fel i ett senare skede.

Om man som säljare är noga att informera om fel kan en köpare inte i ett senare skede klaga på dessa fel.

Vad uppstår det för kostnader när man köper fastighet?

När man köper en fastighet kostar det lite mer än vid köp av bostadsrätt.
Ska man låna pengar, vilket de flesta gör, uppstår det eventuellt en uppläggningskostnad hos banken för bolånet. Vidare kanske man önskar besikta huset och det kan handla om allt från ca 7000 – 20 000 kronor.
För att bli registrerad som ägare av en fastighet måste man få detta inskrivet i fastighetsregistret. För detta betalar man en lagfart som är en kostnad på 1,5 % av husets pris + 825 kr i en administrativ kostnad.

Har man lånat pengar behöver man ha pantbrev som man pantsätter för att banken ska få säkerhet i fastigheten. Pantbrev i fastigheten följer alltid med huset vid försäljning men om det inte finns tillräckligt med pantbrev för det lån man ska ta behöver man ta ut nya pantbrev. Pantbrev kostar 2 % av pantbrevets belopp plus en administrativ avgift om 325 kr.

Vad är ett pantbrev?

Om man pantsätter en ring brukar pantbanken ta ringen i pant och ge personen i fråga pengar i form av ett lån. När man sedan betalar tillbaka sin skuld får man ringen tillbaka. Så kan man inte göra med ett hus. Därför tar man ut så kallade pantbrev på fastigheten, som man sedan lämnar in till banken som pant. På pantbrevet står det hur stort belopp pantbrevet gäller och hur mycket säkerhet banken kan få som max genom det aktuella pantbrevet. En fastighet kan ha många pantbrev.

Att ta ut ett pantbrev kostar 2 % av pantbrevets storlek samt en administrativ avgift om 325 kr. Man kan således säga att det kan vara en fördel om den fastighet man köper har redan uttagna pantbrev till ett högt värde. Det gäller dock att vara noga med att alla lån som belastar fastigheten och där man tagit pantbreven som säkerhet löses senast på tillträdesdagen när fastigheten byter ägare.

Vad ska man tänka på när man ska sälja sin bostadsrätt?

När man ska sälja sin bostadsrätt är det viktigt att inte utlova sådant som inte stämmer. Många säljare har hamnar i konflikt med sina köpare för att de utlovat att det finns saker som inte finns. Man kan ha utlovat att allt är renoverat och sedan visar det sig att elen inte är dragen korrekt. Om man utlovar något som säljare brukar det kallas att man lämnar en utfästelse. Då kan man också ställas ansvarig om det visar sig att utfästelsen inte stämmer.

Vi rekommenderar att man kontaktar en fastighetsmäklare vid försäljning. Då får man hjälp med att ta fram all data som en köpare kommer att vilja ha. Man får hjälp i hela försäljningsprocessen av en expert och även hjälp med all marknadsföring. Kostnaden för fastighetsmäklarens arvode är avdragsgill när man ska deklarera sin försäljning.

Måste man informera om allt man vet om bostaden vid försäljning av bostadsrätt?

Som köpare har man en långtgående undersökningsplikt. Men är man som säljare medveten om något som man misstänker kan vara av stor vikt för köparen rekommenderar vi att man är ärlig med den informationen. Det innebär inte att man måste informera om allt som köparen själv kan upptäcka men för att undvika framtida tvister kan det vara värt att informera om sådant som kan påverka en köpare negativt, om hen får informationen efter köp.

Ska man meddela bostadsrättsföreningen om att man planerar att sälja?

Det finns ingen skyldighet att informera föreningen om att man planerar att sälja. Vid en försäljning avslutar man sitt medlemskap i föreningen i samband med att man säljer sin bostad.

Vad är ett arrende?

Arrende är när en fysisk eller en juridisk person hyr ut rätten att använda mark. Det finns olika typer av arrende. Exempelvis finns det bostadsarrende, jordbruksarrende, anläggningsarrende och lägenhetsarrende.

Hur fungerar en bostadsrättsförening?

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars syfte är att förvalta den fastighet och det hus som föreningen äger. Föreningen i sig har inget vinstintresse utan syftet är att skapa ett bra boende för föreningens medlemmar.

Föreningen har årsmöte årligen där viktiga frågor beslutas och en styrelse utses. Styrelsens uppdrag är att sköta den löpande förvaltningen av föreningen under det kommande året.

De flesta föreningar mår som bäst när så många som möjligt i föreningen engagerar sig på olika sätt för att skapa ett trivsamt boende.

Vad innebär det att äga en bostadsrätt?

Äger man en bostadsrätt är man medlem i en ekonomisk förening och har således en andel i denna förening. Detta medlemskap berättigar till nyttjande av en viss yta i föreningen, den bostad man köpt. Föreningen måste inte bestå av lägenheter utan kan också bestå av radhus, kedjehus eller villor.

Som medlem äger man med andra ord inte just den yta som man bor på utan man är delägare i hela föreningen men har rätt att disponera en viss yta. Med detta sagt blir det således också ganska tydligt att man blir lika ansvarig som övriga medlemmar för att föreningen sköts på ett bra sätt.

För att få disponera en bostadsyta i föreningen behöver man vara medlem i föreningen. Ansökan om medlemskap sker när kontrakt för köp är skrivet. Skulle föreningen besluta att inte bevilja medlemskap går köpet åter. Ett nekat medlemskap kan överklagas till Hyresnämnden.