Reklam i sociala medier – hur gör man?

Fler och fler är de fall där personer drabbas av vite för att de gjort reklam i sociala medier på ett felaktigt sätt.

I de allra flesta fallen handlar det om att man inte varit tillräckligt tydlig med reklammärkningen. Men fler ärenden börjar också att handla om vilseledande reklam.

Bianca Ingrosso talade i ett av sina reklaminlägg om att tamponger av ett annat märke än det hon gjorde reklam för riskerade att medföra att ludd från tampongen stannade kvar när tampongen drogs ut. Ett inlägg som fälldes då det inte fanns tillförlitlig fakta kring detta påstående.

För att ett budskap ska anses vara reklam bör det uppfylla två kriterier.

Det ena är att någon ska tjäna pengar på inlägget.

Det behöver inte handla om en direkt ersättning för inlägget utan det kan exempelvis vara att du driver ett bolag och gör reklam för en produkt. I och med den reklamen säljer bolaget mer produkter vilket gör att bolaget går bättre och du som ägare gynnas.

Det andra kriteriet är att syftet ska vara att omsätta fler varor eller tjänster.

Gör du reklam för din kurs eller för en tillställning dit man kan köpa biljetter är syftet att sälja mer, gör du reklam för smink syftar det till att sälja fler maskaror eller ögonskuggor och så vidare.

All reklam ska märkas tydligt som reklam och det måste vara enkelt för en konsument att snabbt förstå att man tittar på ett reklaminlägg. Det ska också framgå vem som är avsändare av reklamen.

Vår rekommendation är att lägga in reklammärkningen redan i bilden eller initialt i texten. Det räcker inte med någon luddig fras som ”i samarbete med” eller att man i hashtaggen på slutet skriver det aktuella varumärket. Det ska framgå att det är ett betalt samarbete och konsumenten ska snabbt få den informationen.

Har du funderingar kring din reklammärkning och är mån om att få den rätt och därmed undvika risken att eventuellt bli skyldig att betala vite för bristande reklammärkning, kontakta oss så hjälper vi dig att tillse så att dina kanaler är korrekt utformade.

© 2022 Stegman Juristbyrå
Snabbanslutning